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Editoriaal: Doet de regering voldoende om te strijden tegen belastingfraude ?

De regering wordt vaak verweten dat ze niet voldoende maatregelen neemt tegen belastingfraude. Het is inderdaad zo dat de regering hiervoor weinig wettelijke maatregelen neemt, maar dat is iets typisch voor haar in alle belastingaangelegenheden: ze verandert bijna niks, ook al laat ze duidelijk van zich horen over enkele lichte maatregelen. Het mooiste voorbeeld is de hervorming van de vennootschapsbelasting, noodzakelijk, maar er is geen vooruitgang. Het resultaat is dat we één van de landen met de hoogste belastingen blijven.

Op het gebied van fraude dringen zij die vinden dat men er niet genoeg tegen heeft gedaan, erop aan om de oude recepten te gebruiken, dezelfde als deze die op de voorgrond werden gesteld sinds het rapport van de Onderzoekscommissie rond de « grote » belastingfraude. Het zou nog steeds gaan over het uitbreiden van de bevoegdheden van de fiscus ten nadele van de rechten van de belastingplichtigen.

Dit is blijven gebeuren gedurende jaren onder de vorige regering : antimisbruikmaatregelen, verlenging van de verjaringstermijnen, opheffen van het bankgeheim …

Zoals altijd is het probleem dat er maatregelen werden genomen waarvan werd beweerd dat ze tegen de « grote » fraude zouden gericht zijn, die trouwens nooit werd omschreven, maar die kunnen gebruikt worden, en ze werden effectief in de praktijk gebracht, tegen bijna alle belastingplichtigen, met inbegrip van die personen die, soms zelfs onterecht, slechts futiliteiten worden verweten.

Dit is het type zelf van slechte hervormingen: ze bereiken hun doel niet (de “grote” fraude) en ze breken een reeds delicaat evenwicht tussen de bevoegdheden van de fiscus en de rechten van de belastingplichtigen. Als zij zich benadeeld voelen, wat het geval is, is de kans groot dat ze nog minder respect tonen voor het belastingstelsel en meer gaan geneigd zijn om te frauderen.

Het is overigens inderdaad zo dat het aantal federale belastinginspecteurs de laatste jaren licht gedaald is: van 28.000 naar 25.000. Maar men zegt niet dat de regionale belastingadministraties ondertussen werden opgericht en ook zij oefenen druk uit op de bevolking. En men zegt ook niet dat deze 25.000 ambtenaren, in verhouding met de bevolking, onder het grootste aantal per inwoner zijn ter wereld.

Men zou moeten begrijpen dat de enige efficiënte bestrijding van fraude bestaat uit de hervorming van het systeem zodat het opnieuw kan rekenen op de sympathie van de bevolking die er vandaag niet meer is.

Auteur : Thierry Afschrift

Editorial : Le gouvernement lutte t’il assez contre la fraude fiscale ? 

On accuse souvent le gouvernement de ne pas prendre assez de mesures contre la fraude fiscale. Il est vrai qu’il prend peu de mesures législatives en la matière, mais c’est sa caractéristique dans tous les domaines fiscaux : il ne change pratiquement rien, même s’il fait beaucoup de bruit au sujet de quelques mesures de faible portée. Le meilleur exemple est la réforme de l’impôt des sociétés, indispensable, mais qui ne progresse pas. Le résultat est que l’on reste dans un des pays les plus taxés au monde.

Dans le domaine de la fraude, ceux qui trouvent qu’on n’en fait pas assez préconisent toujours les veilles recettes, les mêmes que celles de l’on met en avant depuis le rapport de la Commission d’enquête sur la « grande » fraude fiscale. Il s’agirait, encore et toujours, d’accroître les pouvoirs du fisc au détriment des droits des contribuables.

Cela a été fait sans discontinuer pendant des années sous le gouvernement précédent : mesures anti-abus, allongement des délais de prescription, levée du secret bancaire ...

Le problème, comme toujours, c’est que l’on a pris des mesures en prétendant qu’elles viseraient la « grande » fraude, qui n’a jamais été définie d’ailleurs, mais qui sont susceptibles d’être utilisées, et sont effectivement mises en pratique, contre la quasi-totalité des contribuables, y compris ceux à qui on ne reproche, et parfois même à tort, que des vétilles.

C’est là le type même des mauvaises réformes : elles n’atteignent pas leur objectif (la «grande » fraude), et elles rompent un équilibre déjà fragile entre les pouvoirs du fisc et les droits des contribuables. Si ceux-ci se sentent lésés, comme ils le sont, il y a de fortes chances pour qu’ils éprouvent encore moins de respect envers le système fiscal et s’orientent vers la fraude.

Il est vrai, par ailleurs, que le nombre d’agents du fiscal fédéral a légèrement diminué au cours des dernières années : de 28.000 à 25.000. Mais on omet de dire que pendant ce temps, les administrations fiscales régionales ont été créées et exercent, elles aussi, leur pression sur la population. Et on ne dit pas non plus que ces 25.000 fonctionnaires sont, en proportion de la population, parmi les plus nombreux du monde par tête d’habitant.

Il faudrait comprendre que la seule lutte efficace contre la fraude, c’est de réformer le système afin qu’il recueille dans la population une adhésion qui n’existe plus aujourd’hui.

Auteur : Thierry Afschrift
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