ours-idefisc

Idefisc — Actualités fiscales

Het Centraal Aanspreekpunt voor bankrekeningen

Artikel 322, §2 van het Wetboek van Inkomstenbelastingen, dat reeds twee jaar geleden werd gestemd, betreft de communicatie van gegevens van klanten, alsook van gegevens met betrekking tot rekeningen en contracten die deze laatsten hebben, door bank-, wissel, krediet- en spaarinstellingen aan het Centraal Aanspreekpunt van de Nationale Bank van België. Deze bepaling vertrouwde de zorg om het functioneren van dit aanspreekpunt te bepalen toe aan de Koning. Dit is nu gebeurd sinds het Koninklijk Besluit van 17 juli 2013.

De banken en andere bedoelde instellingen zullen de lijst met de rekeningen waarvan hun klant houder of co-houder is geweest, moeten doorgeven alsook bepaalde contracten die in het Koninklijk Besluit omschreven werden en die nog lopende waren met de klant. Wat deze contracten betreft, het gaat onder meer over contracten van hypothecaire leningen, verkopen op afbetaling, financiële leasing, leningen op afbetaling of nog kredietopeningen.

Met « klant » worden niet enkel de Belgische klanten van de betrokken instellingen bedoeld, maar ook de buitenlandse klanten.

Nochtans moeten er geen monetaire gegevens ( bijvoorbeeld met betrekking tot de saldo’s van de rekeningen of uitgevoerde verrichtingen) doorgegeven worden.

Het Koninklijk Besluit voorziet dat de informatie op de rekeningen, die moet overgedragen worden aan het Centraal Aanspreekpunt, teruggaat tot het jaar 2010, terwijl dat de wet die de meldingsverplichting van de gegevens aan het Centraal Aanspreekpunt invoert, pas in 2011 het licht zag ….

Wat de gegevens met betrekking tot de contracten betreft, deze zullen enkel voor de contracten die vanaf 2014 worden afgesloten, moeten gecommuniceerd worden.

De overdracht van gegevens aan het Aanspreekpunt zal elk jaar gebeuren, ten laatste op 31 maart voor de communicatie van de gegevens van het vorige jaar. Bij wijze van uitzondering zullen de gegevens met betrekking tot de rekeningen die bestonden tijdens de jaren 2010, 2011 en 2012 ten laatste op 1 februari 2014 moeten overgedragen worden.

Wat de rekeningen in het buitenland betreft, zal de belastingplichtige vanaf het boekjaar 2014 zelf het Centraal Aanspreekpunt moeten informeren.

De fiscus zal zo veel gemakkelijker deze informatie kunnen bekomen, op voorwaarde natuurlijk dat ze bij het Centraal Aanspreekpunt zullen verzameld worden. Het zal echter niet om een automatische toegang gaan. Het is pas wanneer de administratie over aanwijzingen van fiscale fraude beschikt of wanneer de administratie van plan is om een belastingplichtige te belasten op indexeringsbasis dat bepaalde bevoegde functionarissen het Centraal Aansprekingspunt zullen kunnen consulteren en dit, onder bepaalde voorwaarden zoals vastgelegd in het Wetboek van Inkomstenbelasting.

Auteur : Lida Achtari

Le point de contact central pour les comptes bancaires

L’article 322, §3 du Code des impôts sur les revenus, voté depuis deux ans déjà, concerne la communication par les établissements de banque, de change, de crédit et d’épargne de données relatives à leurs clients ainsi que de données relatives aux comptes et contrats détenus par ces derniers à un point de contact central tenu par la Banque Nationale de Belgique. Cette disposition confiait au Roi le soin de déterminer le fonctionnement de ce point de contact. C’est désormais chose faite depuis l’arrêté royal du 17 juillet 2013.

Les banques et autres établissements visés devront communiquer la liste des comptes dont leur client a été titulaire ou cotitulaire ainsi que certains contrats définis dans l’arrêté royal qui étaient en cours avec le client. Concernant les contrats, il s’agit notamment des conventions de crédit hypothécaire, de vente à tempérament, de location-financement, de prêt à tempérament ou encore d’ouvertures de crédit.

Par « client », sont non seulement visés les clients belges des établissements concernés mais aussi les clients étrangers.

Cependant, aucune donnée monétaire (relative par exemple aux soldes des comptes ou aux virements effectués) ne devra être communiquée.

L’arrêté royal prévoit que les informations sur les comptes devant être transférées au Point de contact remontent à celles de l’année 2010 alors que la loi introduisant l’obligation de communication des données au Point de contact central n’a vu le jour qu’en 2011…

Par contre, en ce qui concerne les données relatives aux contrats, celles-ci ne devront être communiquées que pour les contrats conclus à partir de 2014.

Le transfert des données au Point de contact se fera chaque année, au plus tard au 31 mars pour la communication des données relatives à l’année précédente. Par exception, les informations relatives aux comptes existant durant années 2010, 2011 et 2012 devront être transmises au plus tard le 1er février 2014.

Quant aux comptes détenus à l’étranger, le contribuable devra lui-même en informer le Point de contact central à partir de l’exercice 2014.

Le fisc pourra ainsi obtenir plus aisément ces informations, étant donné qu’elles seront réunies au Point de contact central. Il ne s’agira néanmoins pas d’un accès automatique.

Ce n’est que lorsque l’administration dispose d’indices de fraude fiscale ou lorsque l’administration envisage d’imposer un contribuable sur base indiciaire que certains fonctionnaires habilités pourront consulter le Point de contact et ce, sous certaines conditions déterminées par le Code des impôts sur les revenus.

Auteur : Lida Achtari
ours-idefisc
Idefisc — Actualités Fiscales
©2003-2020 Idefisc & Words and Wires W3validator