ours-idefisc

Idefisc — Actualités fiscales

Een herkwalificatie van het managementovereenkomsten vermijden dankzij een nieuwe sociale ruling

De oprichting van een managementvennootschap door het kader van een vennootschap teneinde via deze vennootschap de vorige activiteit te laten uitvoeren door een fysische persoon beantwoordt meestal aan vele fiscale en sociale objectieven. Eerder dan een arbeidsovereenkomst af te sluiten met het kader in hoedanigheid van bediende, sluit de vennootschap een managementovereenkomst of een aannemingsovereenkomst af met het management van de vennootschap.

In het sociaal recht vindt men het belang van de oprichting van een managementvennootschap terug in de besparingen die een bedrijf doet op vlak van de sociale bijdragen. Het beroep doen op een managementvennootschap laat ook toe om buiten het publiekrechtelijk karakter te treden dat de wetgeving op de arbeidsovereenkomst heeft.

Rekening houdend met de belangrijke vermindering van de sociale kost die het beroep doen op een managementovereenkomst met zich meebrengt, toont de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ) zich bijzonder bedachtzaam tegenover deze operatie. Vandaar dat de keuze voor de herkwalificatie, de inhoud en de effectieve uitvoering van de overeenkomst doorslaggevend blijken voor de toepassing van het sociaal zekerheidsstelsel.

De RSZ beschikt essentieel over twee middelen om dergelijke operatie aan te vallen en het bestaan van een link van ondergeschiktheid tussen partijen aan te tonen, met andere woorden van een toezichts-, leidinggevende en gezagsbevoegdheid van een werkgever op een werknemer: de herkwalificatie en de simulatie met tussenpersonen.

De herkwalificatie van de overeenkomst moet aantonen dat de partijen een ongeschikte kwalificatie aan hun akkoord hebben toegekend die niet overeenkomt met haar inhoud. De simulatie met tussenpersonen heeft een discordantie tot gevolg tussen de uitvoering van de overeenkomst en haar inhoud, wat in feite het bestaan van een arbeidsovereenkomst aantoont.

Twee Koninklijke Besluiten van 11 februari 2013 maken de sociale ruling voortaan mogelijk om meer juridische zekerheid te geven aan de kwalificatie van een managementovereenkomst als aannemingsovereenkomst.

Voortaan moet het dus mogelijk zijn om een zaak aanhangig te maken bij de Administratieve Commissie ter regeling van de Arbeidsrelatie die door de programmawet (I) van 27 december 2006 (B.S. 28 december 2006) werd opgericht, of bij de Commissie voor sociale ruling, teneinde een beslissing te bekomen over de kwalificatie van een bepaalde arbeidsrelatie, zoals deze die uit een managementovereenkomst voortkomt.

Er kan met name een zaak aanhangig gemaakt worden bij de Commissie door een gezamenlijke aanvraag van de partijen die een arbeidsrelatie hebben of door één van hen. Zo een aanvraag kan ingediend worden (i) tussen 1 januari 2013 en 31 december 2013, (ii) voor het starten van de arbeidsrelatie of binnen een termijn van één jaar vanaf het begin van de arbeidsrelatie, (iii) wanneer de werknemer zijn aanvraag doet bij zijn sociaal verzekeringsfonds tijdens zijn lidmaatschap of in het beginjaar van de arbeidsrelatie of (iv) in het jaar van het van kracht worden van een wetswijziging die van toepassing is op de arbeidsrelatie.

Er wordt in principe een beslissing genomen binnen een termijn van drie maanden die volgt op het indienen van de aanvraag en er kan beroep tegen worden aangetekend voor de arbeidsrechtbank. Zij verbindt de instellingen die vertegenwoordigd zijn in de Commissie alsook de sociale verzekeringsfondsen.

Aangezien de twee Koninklijke Besluiten op 3 maart 2013 van kracht werden, zou de Commissie voor sociale ruling dus dit jaar operationeel moeten zijn.

Deze nieuwe structuur, die op een zekere manier in het sociaal recht de tegenhanger is van de Dienst van beslissingen in fiscale zaken, zou moeten toelaten om de arbeidsrelaties te beschermen en bijgevolg enkele lange gerechtelijke procedures te vermijden

Evitez une requalification du contrat de management grâce au nouveau ruling social

La constitution d’une société de management par le cadre d’une entreprise afin de faire exercer par cette société l’activité préalablement exercée en personne physique répond généralement à de multiples objectifs d’ordre fiscal et social. Plutôt que de conclure un contrat de travail avec le cadre en qualité d’employé, l’entreprise conclut un contrat de management, soit un contrat d’entreprise, avec la société de management.

En droit social, l’intérêt de constituer une société de management réside dans l’économie que l’opération fait réaliser à l’entreprise au niveau des cotisations de sécurité sociale. Le recours à une société de management permet également de passer outre le caractère d’ordre public attaché à la légalisation relative au contrat de travail.

Compte tenu de la réduction importante du coût social qu’implique le recours à une société de management, l’Office national de sécurité sociale (ONSS) se montre particulièrement circonspect face à cette opération. Dès lors, le choix de la qualification, le contenu et l’exécution effective du contrat se révèlent décisifs pour l’application du régime de sécurité sociale.

L’ONSS dispose essentiellement de deux moyens pour attaquer une telle opération et démontrer l’existence d’un lien de subordination entre parties, c’est-à-dire d’un pouvoir de surveillance, de direction et d’autorité d’un employeur sur un salarié : la requalification et la simulation par interposition de personne.

La requalification de la convention nécessite de prouver que les parties ont attribué à leur accord une qualification impropre ne correspondant pas à son contenu. La simulation par interposition de personne implique une discordance entre l’exécution de la convention et son contenu, révélant l’existence, dans les faits, d’un contrat de travail.

Deux arrêtés royaux du 11 février 2013 rendent désormais possible le ruling social aux fins d’apporter davantage de sécurité juridique à la qualification du contrat de management en tant que contrat d’entreprise.

Dorénavant, il devrait donc être possible de saisir la Commission administrative de règlement de la relation de travail établie par la loi-programme (I) du 27 décembre 2006 (M.B., 28 décembre 2006), ou Commission de ruling social, afin d’obtenir une décision quant à la qualification d’une relation de travail déterminée, telle celle qui résulte d’un contrat de management.

La Commission peut notamment être saisie par une demande conjointe des parties à la relation de travail ou d’une seule d’entre elles. Une telle demande peut être introduite (i) entre le 1er janvier 2013 et le 31 décembre 2013, (ii) avant le début de la relation de travail ou dans un délai d’un an à partir du début de la relation de travail, (iii) lorsque le travailleur en fait la demande auprès de la caisse d’assurances sociales lors de son affiliation ou dans l’année du début de la relation de travail ou (iv) dans l’année de l’entrée en vigueur d’une modification législative applicable à la relation de travail.

Une décision est en principe rendue dans un délai de trois mois suivant l’introduction de la demande et peut faire l’objet d’un recours devant le tribunal du travail. Elle lie les institutions représentées au sein de la Commission ainsi que les caisses d’assurances sociales.

Les deux arrêtés royaux étant entrés en vigueur le 3 mars 2013, la Commission de ruling social devrait être opérationnelle dès cette année.

Cette nouvelle structure, qui constitue d’une certaine manière le pendant en droit social du Service des décisions anticipées en matière fiscale, devrait permettre de sécuriser les relations de travail et éviter en conséquence quelques longues procédures en justice.

Nicolas THEMELIN
ours-idefisc
Idefisc — Actualités Fiscales
©2003-2020 Idefisc & Words and Wires W3validator