ours-idefisc

Idefisc — Actualités fiscales

De fiscus krijgt nieuwe fiscale termijnen

Introductie

Tijdens deze zomer werd binnen de regering een akkoord bereikt over nieuwe belastingtermijnen die langer zijn dan de huidige.

De nieuwe termijnen zijn de volgende:

  • 4 jaar in geval van niet- aangifte of laattijdige aangifte
  • 10 jaar in geval van fraude
  • 6 jaar in geval van specifieke situaties met een extern element
  • 10 jaar in geval van « complexe » aangiften

De inwerkingtreding van deze nieuwe termijnen is gepland voor het aanslagjaar 2023.

Dit is wat het wetsvoorstel in grote lijnen zegt:

De aanslagtermijn van 3 naar 4 jaar

In geval van een niet-aangifte of een laattijdige aangifte wordt de huidige termijn van 3 jaar voorzien in 354 lid 1 van het Wetboek inkomstenbelasting 1992 verlengd tot 4 jaar. In geval van een onvolledige of onnauwkeurige aangifte of enige andere onregelmatigheid blijft het belastingtijdvak 3 jaar.

De aanslagtermijn van 7 naar 10 jaar

Deze zelfde periode wordt verlengd tot 10 jaar (in totaal) in geval van frauduleuze opzet van de belastingplichtige. Ter herinnering, de periode van drie jaar wordt momenteel verlengd met 4 jaar (7 jaar in totaal) in geval van fraude.

De aanslagtermijn van 6 jaar

Het wetsontwerp voorziet ook in een aanslagtermijn voor sommige specifieke grensoverschrijdende situaties, omdat het vaak om complexere dossiers gaat, aangezien de wettelijke normen van verschillende landen moeten worden toegepast.

Worden bedoeld:

  • De vennootschappen die deel uit maken van een multinationale groep met een geconsolideerde omzet van 750 miljoen euro alsook andere vennootschappen als ze meer dan 50 miljoen euro exploitatie- en financiële opbrengsten hebben of meer dan 100 voltijdse medewerkers hebben. Dit geldt voor de vennootschappen die onderworpen zijn aan internationale aangifteverplichtingen (lokaal dossier of rapport land per land).
  • De vennootschappen die aanspraak maken op een vrijstelling van bronbelasting op grond van een belastingrichtlijn of een fiscaal verdrag (bijvoorbeeld de moeder-dochterrichtlijn).
  • De vennootschappen die betalingen doen aan belastingparadijzen die moeten worden aangegeven.
  • Een Belgische belastingplichtige die het voordeel van de FGBB (dividenden van Franse oorsprong) aanvraagt of elk ander voordeel uit een Verdrag ter preventie van de dubbele belasting of een richtlijn.

Deze nieuwe termijn wordt gerechtvaardigd door het feit dat de belastingadministratie meer tijd nodig heeft om dit soort "complexere" dossiers te bestuderen. Het is echter niet noodzakelijk dat het dossier echt complex is om de periode van 6 jaar van toepassing te laten zijn, aangezien het loutere lidmaatschap van een categorie van betrokken zaken voldoende is om deze periode af te dwingen.

De aanvraag tot het voordeel van de FGBB, kan bijvoorbeeld moeilijk worden geacht voldoende complex te zijn om de aanslagtermijn te verlengen tot 6 jaar…

De aanslagtermijn van 10 jaar in geval van zogenaamde « complexe » aangiften

Als het begrip "complexe aangiften" tot nu toe zeer obscuur is gebleven, weten we dat de fiscus tien jaar terug kan gaan wanneer hun onderzoeken uitvoerig betrekking hebben op:

  • Hybride constructies
  • Regelingen met betrekking tot CFC’s
  • Alle « juridische constructies » die onderworpen zijn aan de kaaimantaks (Artikelen 2, §1, 13° en 5/1 van het Wetboek van Inkomstenbelastingen 1992).

Deze nieuwe termijn komt bovenop de termijn van tien jaar bedoeld in de artikelen 333 en 354 van het Wetboek van inkomstenbelastingen 1992, zoals gewijzigd door de wet van 11 februari 2019 (in werking getreden op 1 april 2019). Deze termijn wordt toegekend aan de fiscus wanneer hun onderzoeken betrekking hebben op "juridische constructies".

Het enkele feit dat men zich in een van de gevallen bevindt die als complex worden beschouwd, is voldoende voor de toepassing van de termijn van 10 jaar, aangezien de aanwijzingen van fraude niet door het wetsvoorstel worden vereist. De geringste onnauwkeurigheid in de aangifte, zelfs onbedoeld, is dan voldoende.

De bewaartermijn voor boeken en documenten wordt ook verlengd tot 10 jaar.

Thema : Vennootschapsbelasting Auteur : Laure Vande Putte

Le fisc pourrait se voir octroyer des nouveaux délais d’imposition

Introduction

Au cours de cet été, un accord a été trouvé au sein du gouvernement octroyant au fisc de nouveaux délais d’imposition plus longs que ceux en vigueur actuellement.

Les nouveaux délais sont les suivants :

  • 4 ans en cas d’absence de déclaration ou de remise tardive de la déclaration
  • 10 ans en cas de fraude
  • 6 ans en cas de situations spécifiques comportant un élément d’extranéité
  • 10 ans en cas de déclarations « complexes »

L’entrée en vigueur de ces nouveaux délais est prévue pour l’exercice d’imposition 2023.

Voici ce que l’avant-projet de loi prévoit dans les grosses lignes :

Le délai d’imposition de 3 à 4 ans

En cas d’absence de déclaration ou de remise tardive de celle-ci, le présent délai de 3 ans de l’article 354, alinéa 1er du Code des impôts sur les revenus 1992 est étendu à 4 ans. En cas de déclaration incomplète, inexacte ou de toute autre irrégularité, le délai d’imposition reste de 3 ans.

Le délai d’imposition de 7 à 10 ans

Ce même délai est porté à 10 ans (au total) en cas d’intention frauduleuse du contribuable. Pour rappel, le délai de trois ans est actuellement prolongé de 4 ans (7 ans au total) en cas de fraude.

Le délai d’imposition de 6 ans

L’avant-projet de loi prévoit également un délai d’imposition pour certaines situations spécifiques transfrontalières, en raison du fait qu’elles concernent bien souvent des dossiers plus complexes puisque les normes législatives de plusieurs pays doivent être appliquées.

Sont visés :

  • Les sociétés intégrées dans un groupe multinational qui affichent un produit consolidé de 750 millions d’euros ainsi que les autres sociétés si elles ont plus de 50 millions d’euros de produits d’exploitation et de produits financiers ou plus de 100 équivalents temps plein. Cela vise les sociétés qui sont soumises à des obligations internationales de déclaration (dossier local ou rapport pays par pays).
  • Les sociétés qui revendiquent une exonération du précompte mobilier en application d’une directive ou d’une convention fiscale (par exemple, la directive mère-fille).
  • Les sociétés qui font des paiements à des paradis fiscaux qui doivent être déclarés.
  • Un contribuable belge qui demande le bénéfice de la QFIE (dividendes de sources françaises) ou tout autre bénéfice tiré d’une Convention préventive de double imposition ou d’une directive.

Ce nouveau délai est justifié par le fait que l’administration fiscale a besoin davantage de temps pour étudier ce type de dossiers « plus complexes ». Pourtant, il n’est pas nécessaire que le dossier soit réellement complexe pour que le délai de 6 ans soit applicable, puisque la simple appartenance à une catégorie de cas visés suffit à faire appliquer ce délai.

La demande du bénéfice de la QFIE, par exemple, peut difficilement être considérée comme suffisamment complexe que pour allonger le délai d’imposition à 6 ans…

Le délai d’imposition de 10 ans en cas de déclarations dites « complexes »

Si la notion de « déclarations complexes » restait jusqu’à présent très obscur, on sait que le fisc pourra revenir dix ans en arrière lorsque ses investigations concernent exhaustivement :

  • Des dispositifs hybrides
  • Des montages impliquant des CFC
  • Toutes « constructions juridiques » soumises à la taxe caïman (articles 2, §1er, 13° et 5/1 du Code des impôts sur les revenus 1992).

Ce nouveau délai vient s’ajouter au délai de dix ans visé aux articles 333 et 354 du Code des impôts sur les revenus 1992, tels que modifiés par la loi du 11 février 2019 (entrée en vigueur le 1er avril 2019). Ce délai est conféré à l’administration fiscale lorsque ses investigations portent sur des « constructions juridiques ».

Le simple fait d’être dans un des cas considérés comme complexes est suffisant à l’application du délai de 10 ans, puisque les indices de fraude ne sont pas requis par l’avant-projet de loi. La moindre inexactitude figurant dans la déclaration, même par inadvertance, est alors suffisante.

Le délai de conservation des livres et documents est aussi allongé à 10 ans.

Thème : L'impôt des sociétés Auteur : Laure Vande Putte
ours-idefisc
Idefisc — Actualités Fiscales
©2003-2020 Idefisc & Words and Wires W3validator