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Idefisc — Actualités fiscales

De klauwen van de beer - De weigering van nabijheid

Er wordt vaak benadrukt, zowel in bedrijven als in administraties, dat het essentieel is om een goed contact te houden met je "klanten".

Ongetwijfeld denkt de belastingdienst dat dit niet aan haar wordt opgelegd, omdat haar "klanten", de belastingbetalers, gedwongen worden om zich tot haar te wenden en er niet echt voor kiezen ...

Kunnen we echter niet aannemen dat de behoeften van een zogenaamde "openbare dienst" ook een voldoende band vragen met de burgers?

We stellen echter vast dat op dit moment veel administratieve diensten in grote groepen met honderden of zelfs duizenden ambtenaren gegroepeerd zijn en dat deze soms heel ver verwijderd zijn van de mensen die onderworpen zijn aan belasting. We zien Brusselaars van wie de dossiers in Namen of Gent worden behandeld, misschien onder het voorwendsel van "specialisatie", maar dat is ook merkbaar in dossiers die geen bepaald specialisme vereisen.

Aangezien het al bijna onmogelijk is geworden om telefonisch contact op te nemen met ambtenaren en e-mailadressen niet meer worden weergegeven, moet worden opgemerkt dat we er ook alles aan doen om bezoeken aan het administratiekantoor te voorkomen of te beperken.

Zo zal de fiscus de belastingbetaler niet begrijpen, noch andersom...

De ongelikte beer

Coups de griffe de l’ours - Le refus de la proximité

On souligne souvent, tant dans les entreprises que dans les administrations, qu’il est essentiel de garder un bon contact avec sa « clientèle ».

Sans doute, l’administration fiscale pense-t-elle que cela ne s’impose pas à elle, puisque ses « clients », les contribuables, sont bien contraints de s’adresser à elle, et ne la choisissent pas vraiment …

Toutefois, ne peut-on considérer que les besoins d’un prétendu « service public » comportent aussi un lien suffisant avec les administrés ?

Or, l’on constate qu’actuellement, beaucoup de services de l’administration sont regroupés au sein de grands ensembles comportant des centaines voire des milliers de fonctionnaires, et que ceux-ci sont parfois fort loin des personnes qui font l’objet des taxations. L’on voit ainsi des bruxellois dont les dossiers sont traités à Namur ou à Gand, peut-être pour un prétexte de « spécialisation », mais cela se remarque aussi dans des dossiers qui ne demandent pas de spécialité particulière.

Comme il est déjà devenu presque impossible de contacter les agents par téléphone et qu’on n’indique plus les adresses mails, il faut constater qu’on fait également tout ce qu’on peut pour empêcher ou limiter les visites au bureau de l’administration.

Ce n’est pas comme cela que le fisc comprendra les contribuables, ni le contraire …

L’Ours mal léché
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