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Editoriaal: Europa creëert rechtsonzekerheid

Eén van de algemene principes van goed bestuur die door de Europese justitie erkend worden, is deze van de rechtszekerheid: elke administratie moet burgers en bedrijven rechtszekerheid garanderen, met andere woorden de zekerheid van juridische gevolgen van handelingen gesteld met de instantie. Het is om die reden dat een Staat akkoorden, die te goeder trouw werden afgesloten met bedrijven of andere belastingplichtigen, niet ter discussie mag stellen, en dit zelfs op fiscaal vlak.

Nochtans deinst de Europese Commissie er de afgelopen tijd zelf niet voor terug om akkoorden die door de fiscus van enkele Staten met bedrijven werden afgesloten, ter discussie te stellen. Dat is de hele discussie van de “rulings”, waarvan de geldigheid vandaag wordt besproken door de Europese Commissie, die nochtans over zeer weinig competentie op fiscaal vlak beschikt, maar die hiervoor de regels van het concurrentierecht gebruikt dat een bijzonder extensieve interpretatie geven aan het begrip “staatssteun”.

Onlangs was dit nog het geval voor België voor wat betreft de “excess profit ruling”, net zoals voor andere landen die bijna systematisch worden gekozen onder de “kleine” landen van de Unie.

Het offensief van de Commissie is duidelijk politiek: zij wil bevoegdheden op fiscaal vlak naar zich toetrekken, dit ten voordele van de “grote” Staten, die gehinderd worden door de fiscale voordelen die, omwille van “omvang”, door de kleinere Staten moeten toegekend worden. De gekozen doelwitten zijn systematisch bedrijven die goed gekend zijn bij het publiek en de berichtgeving wordt op professionele manier verzekerd door de Europese autoriteiten.

Daarna nemen diverse verenigingen die ten dienste staan van de zaak van de Staten tegen de bedrijven die maar lobbyisten zijn die zich kwalificeren als NGO’s, het over door bedrijven te verwijten dat ze zich, zelfs wettelijk, organiseren om minder belastingen te betalen. Ze lijken te vergeten dat belastingen kosten zijn en dat de rol van de bedrijven bestaat uit het beperken van de niet-productieve kosten wanneer ze wettelijk gezien kunnen vermeden worden.

Auteur : Thierry Afschrift

Editorial : L’Europe crée l’insécurité juridique

Un des principes généraux de bonne administration reconnu par la justice européenne est celui de sécurité juridique : toute administration doit garantir aux citoyens et aux entreprises la sécurité juridique, c’est-à-dire la certitude des conséquences juridiques des actes conclus avec l’autorité. C’est pour cette raison qu’en principe un Etat ne peut remettre en cause des accords conclus, de bonne foi, avec des entreprises ou d’autres contribuables, et ce même en matière fiscale.

Pourtant, la Commission européenne ne se prive pas, depuis quelque temps, de remettre en cause elle-même des accords conclus par le fisc de certains Etats avec des entreprises. C’est toute la discussion des « rulings », dont la validité est à présent discutée par la Commission européenne, dotée pourtant de très peu de compétences en matière fiscale, mais qui utilise à cet effet des règles de droit de la concurrence en donnant une interprétation particulièrement extensive de la notion d’ « aides d’Etat ».

Ce fut le cas récemment à propos de la Belgique en ce qui concerne l’ « excess profit ruling », comme pour d’autres pays, presque systématiquement choisis parmi les « petits » pays de l’Union.

L’offensive de la Commission est manifestement politique : elle veut s’approprier des pouvoirs en matière fiscale, au profit des « grands » Etats, gênés par les avantages fiscaux que, pour des raisons d’ « échelle » les Etat plus petits sont amenés à accorder. Les cibles choisies sont systématiquement des entreprises bien connues du public et la médiatisation est assurée par les autorités européennes de manière très professionnelle.

Ensuite, diverses associations au service de la cause des Etats contre les entreprises, qui ne sont que des lobbies tout en se qualifiant d’ONG, prennent le relai en reprochant à des entreprises de s’organiser, même légalement, pour payer le moins d’impôt. Elles semblent oublier que les impôts sont des coûts, et que le rôle des entreprises est de limiter les coûts non productifs lorsqu’ils sont légalement évitables.

Auteur : Thierry Afschrift
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