ours-idefisc

Idefisc — Actualités fiscales

De taks van 0,15 % op effectenrekeningen werd nietig verklaard!

Het Grondwettelijk Hof, waar een beroepsprocedure aanhangig werd gemaakt tegen de wet van 7 februari 2018 die de TER (taks van 0,15% op effectenrekeningen van minstens 500.000€), heeft zich net in een langverwacht arrest uitgesproken en heeft de wet die deze taks heeft ingevoerd, nietig verklaard.

De reden van deze nietigverklaring is puur technisch: de taks werd als discriminerend beschouwd omdat bepaalde effecten, die vergelijkbaar werden beschouwd met deze waarop de taks betrekking heeft, niet onder deze taks vallen: de nominatieve effecten, de afgeleide producten, de vastgoedcertificaten, enz.

De reden die als steun voor de nietigverklaring wordt gebruikt, is dus niet het meest bevredigend: zij suggereert dat, indien de belasting alle financiële instrumenten had gedekt, zonder onderscheid, zij mogelijk niet was geannuleerd, althans niet op die basis. We zullen het op dit moment niet weten, omdat het Hof heeft besloten, aangezien deze grond toeliet dat de volledige bekritiseerde wettelijke bepaling wordt vernietigd, om niet te kijken naar de andere argumenten, die geen breder effect hadden kunnen hebben.

Een wet nietig verklaren, komt er eigenlijk op neer ervoor te zorgen dat ze nooit heeft bestaan. Bijgevolg, in principe altijd, zouden de personen die de TER hebben betaald deze moeten kunnen recupereren.

Dit is echter niet het geval: het Grondwettelijk Hof heeft, rekening houdend met haar “budgettaire en administratieve” doelstellingen, beslist de wet te laten voortbestaan voor haar effecten uit het verleden.

Met andere woorden, de TER’s die betaald werden, zullen niet enkel op basis van het bestaan van het arrest van nietigverklaring kunnen gerecupereerd worden.

Welke houding moeten we voortaan aannemen?

De personen die de TER betaald hebben en die reeds een bezwaar hebben ingediend op grond van het anticonstitutionele karakter van deze taks, zullen het arrest van het Grondwettelijk Hof gebruiken ter ondersteuning van hun argumentatie en zullen waarschijnlijk de onterecht geïnde taks terugbetaald zien.

De personen die de TER betaald hebben zonder bezwaar te hebben ingediend zullen geen andere mogelijkheid hebben dan zich te baseren op het feit dat een anticonstitutionele taks een inbreuk op het recht van eigendom inhoudt en dus tot een aanvraag tot terugbetaling kan leiden, maar op grond van het gemeenrecht. Wat de personen betreft die de TER nog niet zouden betaald hebben terwijl deze verschuldigd was, zij zouden in theorie hiertoe kunnen verplicht worden door de belastingadministratie.

We hebben echter in het verleden gezien dat er vaak, wanneer geconfronteerd met dergelijke situatie, een ministeriële omzendbrief wordt gepubliceerd die de ambtenaren uitnodigt om geen vervolgingen in te stellen en al hun krachten voor andere taken in te zetten… Temeer omdat voor de administratie het feit om de opeisbaarheid van een anticonstitutionele taks op zich reeds betwistbaar is op vlak van de beginselen, ook al heeft het Grondwettelijk Hof zelf aan haar arrest van nietigverklaring een maatregel van non-retroactiviteit heeft voorbehouden.

Is dit een overwinning?

Zeker niet: dit arrest tot nietigverklaring doet niet af aan de legitimiteit van deze belasting, maar alleen aan het feit dat er sprake is van technische fouten en een willekeurig onderscheid tussen bepaalde soorten financiële instrumenten en andere.

Dit zal waarschijnlijk slechts een korte onderbreking zijn, aangezien deze fouten in de toekomst zeker gecorrigeerd zullen worden, wat rechtvaardigt dat we ons voorbereiden op een heruitgave van deze belasting op het roerende fortuin.

Auteur : Severine Segier

La taxe de 0,15 % sur les comptes-titres est annulée !

Saisie d’un recours à l’encontre de la loi du 7 février 2018 instaurant la TCT (taxe de 0,15 % sur les comptes titres d’au moins 500.000 €), la Cour constitutionnelle vient, dans un arrêt très attendu, de se prononcer et d’annuler la loi instaurant cette taxe.

La raison de cette annulation est purement technique : la taxe a été jugée discriminatoire car certains titres, jugés comparables à ceux visés par la taxe, n’étaient pas visés par celle-ci : les titres nominatifs, les produits dérivés, les certificats immobiliers, etc.

Le motif utilisé comme support de l’annulation n’est donc pas des plus satisfaisants : il laisse entendre que si la taxe avait visé tous les instruments financiers, sans distinction, elle aurait pu ne pas être annulée, ou à tout le moins pas sur la base de ce motif-là. Nous n’en saurons rien pour l’instant, car la Cour a décidé, comme ce motif permettait une annulation de l’entièreté de la disposition légale critiquée, de ne pas examiner les autres arguments, qui n’auraient pu avoir un effet plus étendu.

Annuler une loi revient en principe à faire en sorte qu’elle n’ait jamais existé. Dès lors, en principe toujours, les personnes qui se sont acquittées de la TCT devraient pouvoir la récupérer.

Il n’en est rien toutefois : la Cour constitutionnelle, prenant en compte des objectifs « budgétaires et administratifs », a décidé de laisser subsister la loi pour ses effets passés.

En d’autres termes, les TCT qui ont été payées ne pourront pas être récupérées uniquement sur la base de l’existence de l’arrêt d’annulation.

Quelle attitude adopter désormais ?

Les personnes qui ont acquitté la TCT et ont déjà introduit une réclamation sur la base du caractère anticonstitutionnel de cette taxe, utiliseront l’arrêt de la Cour constitutionnelle à l’appui de leur argumentation, et pourront probablement se voir rembourser la taxe injustement prélevée.

Les personnes qui ont acquitté la TCT sans introduire de réclamation n’auront d’autre possibilité que de se fonder sur le fait qu’une taxe anticonstitutionnelle constitue une violation du droit de propriété et peut donc générer une demande de remboursement, mais sur la base du droit commun. Quant aux personnes qui n’auraient pas encore acquitté la TCT alors qu’elle était due, elles pourraient, en théorie, être contraintes de le faire par l’administration fiscale.

Nous avons toutefois vu par le passé, face à ce type de situation, que souvent, une circulaire ministérielle est publiée, qui invite les fonctionnaires à ne pas exercer de poursuites et à consacrer leurs forces vives à d’autres tâches … D’autant que pour l’administration, le fait de poursuivre l’exigibilité d’une taxe anticonstitutionnelle est en soi déjà contestable sur le plan des principes, quand bien même la Cour constitutionnelle a réservé à son arrêt d’annulation une mesure de non-rétroactivité.

S’agit-il pour autant d’une victoire ?

Assurément non : cet arrêt d’annulation ne remet pas en cause la légitimité de cette taxe, mais uniquement le fait qu’elle a comporté des erreurs techniques et une distinction arbitraire entre certains types d’instruments financiers et d’autres.

Il ne s’agira donc probablement que d’un bref répit, car ces erreurs seront très certainement corrigées dans un certain futur, ce qui justifie de continuer à se préparer à une réédition de cet impôt sur la fortune mobilière.

Auteur : Severine Segier
ours-idefisc
Idefisc — Actualités Fiscales
©2003-2020 Idefisc & Words and Wires W3validator